Efektivní použití QR kódů
nebo jak správně používat QR kódy
Používání QR kódů není žádná věda, stačí zdravý selský rozum a dodržovat pár jednoduchých zásad.
Přinášejte užitek
Pokud zvažujete použití QR kódu, myslete na to, že lidé qiknou na Váš QR kód jen když z toho budou mít užitek. Motivujte zákazníka k tomu, aby vytáhl mobil a QR načetl. Třeba tím, že mu nabídnete víc informací, které by se jinak nedověděl, dárek, kupón na slevu nebo jej zapojte do soutěže.
Přidanou hodnotou může být taky odkaz na složitější webovou adresu, kterou nemusí přepisovat do mobilu. Nebo předvyplněná SMS, kterou stačí jen odeslat. Přihlášení do WiFI sítě, bez hledaní volné WiFi a opisování hesla. Ale také možnost se vyjádřit ke kvalitě poskytované služby hlasováním a další. Hledejte a vynalézejte...
Motivujte k přečtení QR kódu
Nevýhodou běžného QR kódu je, že se na první pohled nepozná co vlastně vyjadřuje - co se stane. Ke qiknutí, tak přiměje jen nadšence nebo experimentátory. Motivujte zákazníky tím, že u kódu uvedete co se stane po jeho načtení a co qiknutím na QR získají (viz předchozí odstavec). K tomuto účelu můžete použít např. Administrované QR kódy, které obsahují doplňkové texty vysvětlující akci.
Zvolte správnou velikost QR kódu
Při plánování využívání QR kódu je vhodné posoudit i vzdálenost, ze které se na ně bude qikat - optimální velikost QR kódu pro jeho správné a spolehlivé načtení je zhruba desetina vzdálenosti ze které se bude číst. Například v tiskových materiálech lze předpoklád vzdálenost mobilu od QR kódu 20-30 cm, velikost kódu by tedy měla být 2-3 cm. Při umístění QR kódu na reklamní plachtě je vzdálenost čtení 10 a více metrů, velikost QR kódu je tedy potřeba volit alespoň 1 metr a více. Zkušenost je taková, že jednodušší QR kód je lépe čitelný i z větší vzdálenosti, než doporučený 10ti násobek velikosti kódu.
Umístění QR kódu je důležité pro jeho pohodlné načtení
Umístění QR kódu v tiskovinách (noviny, časopisy, letáky, vizitky) je bezproblémové. Problémy však nastávají u venkovní reklamy.
Tipy a doporučení pro umístění QR kódu:
- QR kód umístit cca ve výšce očí, raději výš než níž. Lidé se raději zakloní než předkloní, obzvláště dámy s krátkou sukní ;-) Očekávat od zákazníků, že si kleknou nebo budou balancovat na špičkách nelze.
- QR kód umístěte tak, aby před ním bylo místo z kterého se dá v klidu QR načíst.
- Pozor na protisvětlo - komplikuje zaostření QR kódu.
- Zvažte umístění na pohybující se objekty - tramvaje, autobusy, kamiony. Ale např. na autě s kterým zastavíte u zákazníka to už může být naopak zajímavé...
- Pozor při umístění na plachtu - borcení plochy, varhánky či třepotání se ve větru.
- Zvolte místo tak, aby QR kód nemohl být zakryt (i jen částečně) jiným předmětem - zaparkované auto, popelnice, kolo atd.
- Zvolte správnou velikost
Odkazujte jen na responzivní web
Mobilní web přizpůsobený pro telefony a tablety
Pokud Vámi vytvořené kódy budou odkazovat na webovou stránku, je důležité aby stránka fungovala a aby se správně zobrazovala i na malém mobilu - aby byla plně responzivní (přizpůsobivá pro mobilní zařízení). Pokud takto svoje stránky nemáte upravené, zvažte použití QR kódu. Pro pochopení responzibility zkuste nyní okno Vašeho prohlížeče v této chvíli zúžit - měli byste vidět, že se stránka sama upravuje, mění pozici prvků tak, aby byly přístupné a čitelné i při zúžení třeba na čtvrtinu původní šířky.
Zpestřete QR kód grafikou
QR kód nemusí být jen černobíle čtverečky. Barvy musí být vzájemně kontrastní, aby je od sebe čtečka rozeznala. Takže QR kód může být třeba ve vašich firemních barvách. Dále můžete využít odolnosti QR kódu vůči chybám (redundance). Dle stupně redundance, který zvolíte při tvorbě QR kódu může být zakryto od 7% až 30% plochy kódu, což Vám umožní do kódu vložit vaše logo bez ztráty funkčnosti QR kódu.
Do QR kódu jen nejnutnější množství informací
Čím více informací do QR kódu vložíte, tím je QR kód hustější (složitější) a tedy i větší a náročnější na načtení. Např. u vizitky to může být opravdu problém. Když do ní budete chtít vměstnat všechny údaje (jméno, firma, funkce, telefon, adresa, mail, web atd.) pak bude výsledný QR kód natolik složitý, že při rozumné velikosti bude nečitelný. Nezbude než postupně ubírat vložené informace a testovat... U webových adres je možné použit zkracovače adres. Má to však jednu nevýhodu, zákazník který si načte QR kód se zkrácenou adresu, v historii čtečky QR kódu už uvidí jen zkrácenou adresu webu. Později, když si bude prohlížet na co qiknul, už nepozná že se jedná o váš web.
Analyzujte používání QR kódů
QR kódy jsou další marketingový nástroj a pro jejich efektivní využití je důležitá zpětná vazba. Při tvorbě QR kódu myslete na to, jak budete u každého QR kódu sledovat zpětnou vazbu. Způsobů jak získat statistiky o jeho využití je více. Jedním z nich může být dotazování zákazníků, počet využitých slevových kupónů, statistiky z webu nebo využití programů na práci s QR kódy např. Administrovaný QR kód.
Kdy není vhodné použít QR kód?
QR kód je nástroj určený především pro mobilní telefony a proto je jeho efektivita vázána na místa, kde lze mobilní telefon použít. Není vhodné dávat QR kód např. na benzinové stanici, plynové stanici, v lomu, v nemocnici, v letadle, ale ani v bazénu či aqaparku atd.
Dále je třeba zvážit použití z pohledu momentálního vytížení zákazníka. Například kdy má plné ruce – u východu z obchodu, kde nese tašky. Kdy má na ruce rukavice např. u vstupu na šlepru…prostě, musí se u toho přemýšlet ;-)
Informujte
Používání QR kódů sice postupně narůstá, ale pro velkou skupinu lidí jsou QR kody stále něčím zvláštním co pro ně asi není... Proto vysvětlujte svým zákazníkům a ve svému okolí k čemu jsou QR kódy užitečné a jak je použít. Tím rozšíříte skupinu lidí (vašich potencionálních zákazníků), kteří využijí QR kód a dál ho budou doporučovat.
Generátor QR kódu
Líbí se vám tento článek? Doporučte jej ostatním: